Oleme avatud
Teisipäevast reedeni 11–18
Laupäeviti 10–15
v.a RIIGIPÜHAD
Teisipäevast reedeni 11–18
Laupäeviti 10–15
v.a RIIGIPÜHAD
Valga Muuseum asub endises Säde teatri- ja seltsimajas Valgas, Vabaduse 8, mis ehitati 1911. aastal. Käesoleval, 2021. aastal möödub „Säde“ teatri- ja seltsimaja ehitamisest 110 aastat. Tähistame selle suursuguse hoone tähtpäeva koos Valgast pärit ühe kuulsama näitleja Liina Reimani 130. sünniaastale pühendatud virtuaalnäitusega.
Oma maja ehitamine kerkis „Säde“ seltsi liikmete koosolekul päevakorda allikate põhjal 1907. aastal. Plats hoone rajamiseks kesklinna, kus tol ajal asus Nehse maja, osteti 1909. aastal hinnaga 25 468 rubla ja 9 kopikat. Kokku tasuti Säde teatri- ja seltsimaja ehitamise eest 85 - 90 000 rubla.
“Kell 2 olen kohal. Laupäevase Soodoma ja Komorra asemel valitseb ruumides pidulik kord. Värsket värvi lõhna on küll veel tubliste tunda, kuid seda pidulikum. Muidu on aga valge ja tühjad ruumid kõmisevad pühalikult. Rahvast tuleb, armas uudishimu näoilmel. Saalis on toolide read seina ääri mööda seatud.“
„Kell 2 Olen kohal. Laupäevase Soodoma ja Komorra asemel valitseb ruumides pidulik kord. Värsket värvi löhna on küll veel tubliste tunda, kuid seda pidulikum. Muidu on aga valge ja tühjad ruumid kömisevad pühalikult. Rahvast tuleb, armas uudishimu näoilmel. Saalis on toolide read seina ääri mööda seatud."
Teatrisaaliga külgnes avar fuajee. Garderoob oli suur ja sammastele toetuv. Garderoobi lõpust läks lai trepp teisele korrusele. Pärast 1920. aasta põlengut muudeti trepi kuju. Keerdtrepist sai lai trepp, mis vaheplatvormil jagunes kaheks. Garderoobi taga asus söögisaal, sealt omakorda veel piljardiruum ning kaks kabinetti, nende kõrval köök ning trepikoda kolmandale korrusele.
“Säde” teater loodi seltsi juurde 1912. aastal. Muusikajuhiks esimese eesti kutselise dirigendi Adalbert Wirkhausi. Ta oli esimene eestikeelsete ooperietenduste muusikjuht ning esimene kutseline eesti dirigent. Ta tuli Valka “Estoniast” ning viibis siin 1912-17 olles kaks aastat “Säde” muusikajuht ning üldhariduskoolide muusikaõpetaja. Virkhaus asutas 30-liikmelise sümfooniaorkestri.
Postimees, 1911, nr. 79
„Vaadatagu nüüd missugusest seisupaigast tahes sündmuste pääle, kuid see, et eesti seltskond omale väikese kuulsusega linnakeses 100 000-lise seltsimaja nagu üle öö elule on kutsunud ja seal täie jõu ja arusaamisega oma ülesandest elama tahab hakata. See on sündmus, mis mitte ainult Valga oma piirkonda ei unune. See, et ka väikese ainelise jõu juures ja ilma rahapungadeta võimalik on suuri asju ära teha, kui meestel südidust ja selget pilku jätkub ja usku enese sisse – selles mõttes on Walk meie teistele kodumaa linnakestele kõige julgustavamaks eeskujuks. Uue teatrihoonega on rajatud aastakümnete töökava.“
„Võtsime nõuks seltsile mingit ilmsüütut esinime anda. Minu ettepanekul jäime „Säde“ (sädeme) nime juurde peatama. Aga kuidas seda venekeelde tõlkida? „Säde“ tema harilikus tähenduses (tule säde) oleks vene keeles искра, missugune tähendus vene ülemuse marru võis ajada ja meilt kõik seltsi lootused võtta – nii arutasid mõned vene keelt oskajad asutajad. „Pole viga,“ ütlesin mina, „me tõlgime nime „Säde“ nii vene keelde, et ta mitte tuld ei tähenda, vaid vett“. Me lisame nimele selgituseks juurde: sõna Säde tähendab väikest jõekest, mis Valga ligidalt algab ja Burtnieki (Asti) järve jookseb ja on asi läbi.“ Valga külje alt voolab läbi Seda nimeline oja, eesti keeles Säde.
Kooliõpetaja Hans Eineri meenutused.
Näitejuhina palgati ametisse 1922. aastal Carl Treumundt, kelle tulek Valka loob Valga teatrile eduka ajajärgu. Asjaarmastajatest koosneva tegelaskonnaga, kellele maksti tasu näitlemise eest punktide alusel, toodi lavale teiste seas “Põhjalased”, “Kriis”, “Jaanituli”, “Parvepoisid”, “Enne kukke ja koitu”. 1924. aastal, peale vabakutseliste näitlejate lahkumist tehti leping “Vanemuisega”, kes paaril hooajal serveeris Valgale rikkalikult operetti.
Seejärel tuleb Valga teatrielus “vaikiv olek”, mis kestab 1933. aastani, mil tegevust alustas Valga Teatriühing koos “Säde” seltsiga. Kolmeaastase pingutava töö järel suudeti organiseerida suurepäraste võimetega näitlejaskond, kes alustas oma neljandat hooaega kutselise näitejuhiga F. Pettaiga 1936. aastal.
Lembit Aimre – Säde, Vanemuine, Narva teater ja Ugala;
Priit Hallap – Säde, Vanemuine, Estonia;
Marie Ilves – Narva, Säde, Kannel, Ugala;
Voldemar Karro – Valga Karskusselts, Estonia jumestaja ja parukaseadja;
Artur Kattai – Säde, Narva teater;
Leida Klaus – 1936–44 Säde teatri kostüümide kavandaja, 1945–68 Estonia kostüümikunstnik;
Eva ja Rein Klink – Säde 1947–48, Lõuna-Eesti teater 1948–49;
Anna Laht – Säde 1927–38, Noorsooteater 1944–48;
Eduard Lemmiste – 1926–29 Ugala, 1934–41 Endla, 1932–34 Tallinna Töölisteater, 1944–46 Säde direktor ja kunstiline juht;
Ilmar Märks – 1947–48 Säde näitleja ja dekoraator, 1972–86 Vanemuise dekoraator;
Ants Piller – näitleja, laulja, tenor ja näitejuht, 1940–44 Säde üldjuht;
Lembit Põder – 1932–48 Säde, 1948–49 Lõuna-Eesti teater, 1950–91 Ugala;
Karl-Robert Põlde – näitleja ja laulja, bariton, 1905–17 õppis Valga harrastustrupis, 1918–33 Vanemuises;
Irene Raiend – töötas 1936–44 Sädes, 1945–51 Endlas;
Karl Viitol – Säde 1912, 1918–44 Estonia solist.
Lisaks uhkele seltsimajale ja teatrile asus Säde seltsimaja hoovil ka uhke kõlakoda.
1926. a alustatakse kõlakoja ehitamisega “Säde” aeda. Ehitamist juhib ehitusmeister V. Kattai Kõlakoja ehitus oli eelarves 120 000 marka ette nähtud, läks aga maksma 245 000 marka. Kõlakoda valmis 15. maiks. “Säde” aias esitati aiakontserte kolm korda nädalas: teisipäeval, neljapäeval ja pühapäeval. Pühapäevased kontserdid olid tasuta. Kontserte esitas nii kohalik sõjaväeorkester hr Oskar Eomoisi juhatusel kui ka külalised. Säde aias ja majas korraldati ka põllumeeste seltsi näitusi. 1933. a mais korraldatud näitus pandi välja Säde jalutusruumis ja riietehoius ning Säde aias. Selleks püstitati Säde aeda paviljonid.
Seltsimaja teisel korrusel asus maja avamisest alates kaks krediidiasutust. Ühes neist - Valga Vastastikuses Krediit Ühisuses - töötas aastatel 1912-1915 asjaajajana luuletaja Ernst Enno. 1921. aastal need asutused ühinesid AS Valga Pangaks. Hotelliosa üks vanemaid ärisid oli J. Jürissoni apteegi kauplus, mis rohu- ja värvikaupluse nime all tegutses veel 1930. aastal.
Kauplused “Säde majas”
Seltsimajast sai osta uhket Kuznetsovi portselani või laias valikus kübaraid, kindaid, sitse, pitse, käekotte aga ka jalanõusid jne (Kuznetsovi firma kauplus-ladu, 1930. aastatel Jeremei Sepa pudupood, F. Hermlini kingakauplus).
Hotelliosas oli pikka aega võimalik käia apteegis (Jürissoni kauplus), algaastail ka põllumasinate poes (Läti põllumeeste majandusühisuse kauplus). 1930. aastatel võis lasta teha soenguid (Aleksander Seemanni juuksuriäri, hiljem Lembit Põderi teatri- ja juuksetööstus), proovida kübaraid, kindaid, salle (Marie Päiva pudupood), varuda kalaõngi (Alfred Neulandi kauplus), osta midagi odavat (pudupood Odav), saada ideaalne fotojäädvustus (päevapilditööstus Ideal).
„Mõne kuu pärast täitub 15 aastat nõukogude võimu kehtestamisest Eestis. Meie rahva majandus- ja kultuurielu on selle aja sees edasi liikunud seitsmepenikoormaliste sammudega. Täiesti uue kvaliteedi on omandanud ka meie teatrikunst, mis on asunud sotsialistliku realismi teele. Sellel uuel teel on eesti teatril olnud tähelepandavaid saavutusi, rida suuri loomingulisi võite.
Paljud teatritöötajad ja mitmed lavastused on pälvinud kõrgeima üle-liidulise tunnustuse – Stalini preemia. Meie näitekirjandus on välja jõudnud kitsa keelepiiri raamidest ja võitnud kindla koha teiste vennasrahvaste laval. Palju sügavamalt kõlavad meie teatrilavadel ka teiste rahvaste dramaturgilised tähtteosed ja klassika.
Eesti teater on meelelahutuslikust ajaveetmisvahendist, mis kodanlikul ajal tihtipeale oli rakendatud rahvavaenulike sihtide teenistusse, tõusnud tähtsaks kultuuriteguriks, mis teenib oma rahva elulisi huve, aitab kasvatada teatrikülastajat nõukogude patriotismi ja rahvaste sõpruse vaimus, kodumaa teenimise ja rahu eest võitlemise vaimus.“
- Saateks. — Eesti Nõukogude Teater: Almanahh I. — Tallinn : Eesti NSV Teatriühing, 1954. Lk 5.
"Liina Reiman – see on üks meie eesti teatri korüfeesid. Liina Reiman – see on talent ja töö. Mägesid paigast nihutav töö oli see, mis vormis kohmakast, kuid kogu südamega teatrile andunud tütarlapsest heroiliste suurkujude looja. Tema talent süütas teatritaevas Orleans'i neitsi, Maria Stuarti, leedi Macbethi, Candida, Jokaste, Niskamäe vanaperenaise, ema (Capeki ja Gorki "Emas"). Siira austuse osaliseks sai ta ka meie põhjanaabrite juures Soomes.”
Oma eluteed meenutab Liina Reiman väga eriilmelisena, pöörates erilist tähelepanu juhendajatele ja kolleegidele. Esimestena ilmuvad tema mälestustes välja juhendaja Karl Menning, "Endla" ja "Estonia" näitejuht Karl Jungholz, endine abikaasa August Reiman ja dirigent Raimund Kull.
Loe veel:
Arseni Kallaste 1955-1961
Gustav Tsirp 1961-1962
Kärt Leht 30. detsember 1962-30. aprill 1985 - 23 aastat
Hans Salm 1985-1994
Esta Mets 1994-2008
Pille Tomson alates 2009-2012
Marek Nõmmik 2012-2013
Andres Rattasepp 2015-2016
Pikne Kama 2017-2019
Neeme Punder 2019
Pikne Kama mälestuskõne Kärt Lehe matustel 27. aprillil Tartu Pauluse kirikus
Austatud kohaliviibijad! Kõigepealt avaldan Valga Muuseumi nimel sügavat kaastunnet Kärt lehe lähedastele, omastele, sõpradele. Esindades Valga Muuseumi kollektiivi, pühendan oma väikese mälestuskõne eeskätt Kärt Lehe tegevusele Valga Muuseumis. Võib ju täie kindlusega öelda, et siia jäi maha tema elutöö. Ilma tema panuseta ei oleks Valga Muuseum kaugeltki selline nagu ta praegu on. Olles üks Valga Muuseumi esimesi direktoreid (kindlasti on ta seni olnud kõige kauaaegsem Valga Muuseumi direktor), oli just tema see, kes sisuliselt Valga Muuseumi üles ehitas. Nüüd siis meenutagem tema tegevust Valga Muuseumi algusaastatel.
Kärt Lehe (Sel ajal veel külkl Uibu) esimene töökoht pärast ülikooli lõpetamist oli Vändra Keskkooli ajalooõpetaja amet. Tegu oli, nagu nõukogude ajal kombeks, suunamisega. Õpetaja närviline amet aga Kärdile ei sobinud ja nii pöördus ta Pärnusse närviasrsti juurde, kust sai tõendi, et ta ei saa tervislikel põhjustel enam õpetajana töötada ja vajab rahulikumat töökohta. Seda ta siis otsima hakkaski. Oma kursusekaaslase kaudu sai ta teada, et just asutatud Valga Muuseumisse vajati teaduslikku töötajat.
1948. aastal suletud teater on leidnud kajastust ka hilisematel aastatel. «Säde» maja on meenutatud nii Aleks Vallneri linna juubelile pühendatud kogumikus 1984. aastal kui ka aastakümneid hiljem ajakirjanduses. Ehtsaks näiteks on siinkohal „Säde“ maja 100-aasta juubel, millest kirjutati 2011. aastal lehes “Valgamaalane”, meenutades nii seltsi tegevust kui ka teatrit eelmisel sajandil. Oluliseks märkuseks oli Mari Juzari kommentaar „Sädet“ tabanud tulekahjude kohta: „..kui seda (1948. aasta) põlengut poleks olnud, võiks Valga ehk siiani end teatrilinnaks pidada“.
2018. aasta Eesti muuseumide aastaauhindade jagamisel anti välja auhind täiesti uues kategoorias, mille pälvis Valga Muuseum kogukonna kaasamise eest pärimuskultuuri populariseerimisel. Valga Muuseumi „Säde aiapidu“ projektijuht Marju Rebane jagab lugu, kuidas ettevõtmine alguse sai ja nii haaravaks kujunes.
Näitleja Ülle Kaljuste on rändtiitli: Liina Reimani mälestussõrmus omanik. Valga väikesed muuseumisõbrad käisid näitlejaga kohtumas ning pärandit uudistamas.
Aadress: Vabaduse 8, 68204 Valga | Telefon: +372 766 8861 | E-post: muuseum@valgamuuseum.ee |
Muuseumi privaatsuspoliitika
E-poe ostu-müügitingimused